همایش یک روزه مدیریت اورژانس برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی واحد توسعه تحقیقات بالینی پورسینا همایش مدیریت اورژانس به همت مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان و سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان روز پنجشنبه 1 مرداد در سالن اجتماعت مرکز آموزشی درمانی پورسینا برگزار شد
به گزارش روابط عمومی واحد توسعه تحقیقات بالینی پورسینا همایش مدیریت اورژانس به همت واحد توسعه تحقیقات بالینی پورسینا و سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان روز پنجشنبه 1 مرداد در سالن اجتماعت مرکز آموزشی درمانی پورسینا برگزار شد . اعضای کمیته ی علمی این همایش متشکل از آقایان دکتر وحید منصف کسمایی، دکتر پیمان اسدی ، دکتر سیدهاشم پورشفیعی ، دکتر بهزاد زهره وندی و دکتر سید مهدی ضیاء ضیابری بود. همچنین دکتر سید ابراهیم پورعباس و خانم لیلا کوچکی نژاد به عنوان دبیران اجرایی این همایش فعالیت داشتند . آقای مهدی آخوندی کلور ، خانم ها زهرا کاظم زاده، زهرا حق دوست ، ریحانه جمشیدی و ماریه حسین پور نیز از اعضای کمیته ی اجرایی این همایش بودند.
دکتر وحید منصف کسمایی متخصص طب اورژانس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش در خصوص نقش رهبری پزشکی در مدیریت اورژانس سخنرانی نمود .
دبیرعلمی این همایش با بیان اینکه این همایش برای اولین بار در استان گیلان برگزار می شود گفت : با نگاهی به مدیریت اورژانس از گذشته تاکنون شاهد تغییرات چشمگیری که در این بخش اتفاق افتاده خواهیم بود .مدیریت اورژانس در طول 20 سال گذشته دستخوش تغییرات عمده ای شده و نسب به قبل حرفه ای تر گشته است . آنگاه که از حرفه ای بودن یک متصدی مدیریت اورژانس سخن به میان می آید باید توجه داشت که در کنار دانش کافی در این خصوص بایدبه گونه ای عمل کند که این شغل درآمدزایی داشته باشد .
وی افزود: مطالعات نشان داده اند که مدیران موفق اورژانس واجد دانش تخصص بوده و با دارا بودن مشخصه های کیفی متعدد مدیریت اورژانس را به نحو تاثیرگذار انجام می دهند . چند دهه قبل افرادی که در سطوح مختلف مدیریت اورژانس مشغول بودند حتی مدرک دانشگاهی نداشتند و در صورت داشتن مدرک نیز مدرکی مرتبط با اورژانس را دارا نبودند .
این متخصص طب اورژانس با تاکید بر این نکته که برای تربیت مدیران موفق اورژانس باید آموزش های مدون و غیرمدون به گونه ای انجام شود که ضمن پیوستگی و تداوم موجب افزایش کیفیت در فعالیت های شغلی گردد و مدرک آکادمیک یا غیرآکادمیک آنان مورد بررسی دقیق قرار گیرد گفت : برای حرفه ای تر نمودن محیط اورژانس استانداردهایی موجود است که لازم است مد نظر مدیران قرار گیرد و از اصول رهبری در شغل خود بهره گیرند . رهبری قابلیت به حرکت درآوردن مردم و سازمان برای رسیدن به اهداف است و در مدیریت اورژانس رهبری همان مهارت های مدیریتی است که منجر به هماهنگی و همکاری می شود .
دکتر منصف تصریح کرد :رهبر باید مسر، هدف یا چشم اندازی را برای مجموعه تحت رهبری خود مشخص کند و مجموعه را برای رسیدن به آن هدف به حرکت درآورد . پایین آوردن زمان انتظار بیماران می تواند یکی از اهداف اولیه در مدیریت اورژانس باشد .
دبیرعلمی همایش مدیریت اورژانس رهبری را هنری دانست که باید در طول زمان فراگرفته شود و گفت : به تجربه دریافته ایم که پزشکان با مفهوم و پذیرش رهبری در محیط کار مشکل دارند زیرا اصولا برای کار انفرادی تربیت شده اند اما رهبری کار دسته جمعی را توصیه می کند با این حال در میان پزشکان نمونه هایی از رهبران بسیرا موفق نیز دیده می شود . Max Rosenheim و چالمرز از جمله ی این رهبران موفق هستند .
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد : مدیریت و رهبری اورژانس علاوه بر خصوصیات ذاتی به آموزش آکادمیک و مداوم نیز نیاز دارد .
دکتر پیمان اسدی استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص طب اورژانس به عنوان دومین سخنران این همایش به موضوع طراحی فضای فیزیکی اورژانس پرداخت . دکتر اسدی گفت : مهمترین اصل در تریاژ معماری این است که فضاهایی درمانی در اورژانس باید از عملکرد آن تبعیت کند.بیمار پس از ورود به اورژانس در امتداد مسیری که بر اساس حدت مشکلات بیمار طراحی شده، حرکت می کند یعنی اگر مشکل جدی ندارد به قسمتی هدایت می شود که از ورودی فاصله بیشتری دارد و انتهای این مسیر به اتاق انتظار بخش اورژانس ختم می شود.در واقع ورودی اورژانس محل ارایه اتاق احیا می باشد.
وی به گام های ضروری در طراحی یک بخش اورژانس اشاره و تصریح کرد : تعیین اهداف کلی و ویژه بخش جدید ، تعیین معمار، آماده کردن طرح عملیاتی اورژانس،تعیین محدودیت های قانونی و مستندات نیازسنجی،تعیین طرح نموداری و تعیین بودجه مورد نیاز از جمله این گام های ضروری است .
این متخصص طب اورژانس در ادامه به طراحی بخش های حاد در اورژانس پرداخت و گفت : امکان مشاهده دائم بیماران توسط پرسنل درمانی،استقرار بیماران به صورت شعاعی به دور ایستگاه مرکزی پرستاری آنچان که ارتفاع سکوی ایستگاه مرکزی کمتر از 40 اینچ(101 سانتی متر) نباشد،جدا کردن فضاهای بستری با درهای شیشه ای کشویی یا دیوارهای انعطاف پذیر تاشو با امکان باز شدن تا عرض 5 فوت (152 سانتی متر) و امکان عبور کردن یک برانکارد با عرض 30 اینچ (76 سانتی متر) به همراه یک نفر از کارکنان از جمله مواردی است که در طراحی بخش های حاد باید رعایت شود .
دکتر سید مهدی ضیاء ضیابری متخصص طب اورژانس دیگر سخنران این همایش مدیریت اورژانس شلوغ را موضوع سخنرانی خود قرار داد و گفت : تقریبا هر آنچه روزانه در بیمارستان رخ می دهد در بخش اورژانس نیز اتفاق می افتد. اورژانس درب اصلی بیمارستان است ، به همین دلیل بخش اورژانس اولین بخش بیمارستان است که با مشکلی به نام ”ازدحام بیمار“ مواجه است. ازدحام مشکلی بیمارستانی است که خود را در بخش اورژانس نشان می دهد. بنابراین راه حل ها را باید در سطح بیمارستان جستجو کرد.
وی خاطرنشان کرد: در وضعیت هایی که بخش اورژانس با ازدحام بیمار مواجه می شود، مستند سازی دامنه ی مشکل در سطح بیمارستان بسیار ضروری است. با این کار، بهتر می توان مدیران را متقاعد کرد که تلاش خود را برای ایجاد تغییرات لازم در روش مدیریت بیماران بستر ی بکار بندند تا از این راه بتوانند کیفیت خدمات بخش اورژانس را ارتقا بخشند.
سخنران دیگر این همایش دکتر بهزاد زهره وندی متخصص طب اورژانس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود .وی به موضوع واحد تحت نظر و درمان سرپایی در اورژانس پرداخت . دکتر ظهره وندی با اشاره به مطالعات انجام شده گفت : 20 تا 60 درصد بیماران مراجعه کننده به اورژانس خیلی پیچیده و بد حال نیستند و می توانند در یک مکان تعبیه شده در اورژانس درمان شوند که باعث عدم ایجاد ازدحام در اورژانس شوند و هم رضایت مندی در اورژانس بالا رود.
لذا در اورژانس بیماران با شرایط جسمانی بهترتوسط تریاژ به اتاق Fast tract منتقل می شوند که با سرعت بیشتر درمان مورد نیاز انجام میشود و ماندگاری بیمار در اورژانس کمتر می شود و خدمات با سرعت بیشتر انجام می شود واز لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر می باشد.
وی در ادامه به ملزومات واحد تحت نظر اشاره کرد و افزود: به ازای هر 10 هزار ویزیت که در بخش اورژانس انجام می شود یک تا دو تخت تحت نظر نیاز داریم . مساحت هر کدام از فضاها باید 100 فوت مربع باشد . ایستگاه پرستاری باید در مرکز باشد . همچنین در بخش مربوط به نیروی انسانی واحد تحت نظر باید گفت که به ازای هر 1500 تا 3000 بیمار واحد نظر به یک پزشک فول تایم نیاز داریم و به ازای هر 4 تخت مانیتور دار به یک پرستار نیازمندیم .
وی در پایان تصریح کرد : در حال حاضر خدمات تحت نظر به عنوان یک عنصر تعیین کننده در نظام سلامت عمل می کند و دیگر اورژانس از اتاق اورژانس به بخش اورژانس تبدیل شده است .
دکتر هاشم پورشفیعی متخصص طب اورژانس سخنران پایانی این همایش بود که به موضوع مرگ در اورژانس پرداخت . وی گفت: مرگ در بخش اورژانس یک تجربه شایع برای کارکنان است. باید آگاهی در مورد نیاز به برخورد تو ام با حساسیت نسبت به بازماندگان افزایش یابد این کار با ارائه اطلاعات بیشتر به همراهان، حضور خانواده بیمار در اتاق احیاء و ارائه اطلاعات و توصیه های پس از مرگ حاصل می شود.این متخصص طب اورژانس تصریح کرد : مرگ ناگهانی و غیر منتظره، فشار روانی وارده را افزایش می دهد. بنابر این باید در بخش اورژانس یک پاسخ سازماندهی شده بر اساس تکنیک های بازگویی استرس ناشی از بحران برای کارکنان موجود باشد.
گفتنی است در این همایش که دارای امتیاز بازآموزی بود 152 نفر از طریق سامانه ی یکپارچه آموزش مداوم پزشکی مرکز تحقیقات تروما جاده ای ثبت نام نموده بودند .
به گزارش روابط عمومی مواحد توسعه تحقیقات بالینی پورسینا همایش مدیریت اورژانس به همت مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان و سازمان بسیج جامعه پزشکی گیلان روز پنجشنبه 1 مرداد در سالن اجتماعت مرکز آموزشی درمانی پورسینا برگزار شد . اعضای کمیته ی علمی این همایش متشکل از آقایان دکتر وحید منصف کسمایی، دکتر پیمان اسدی ، دکتر سیدهاشم پورشفیعی ، دکتر بهزاد زهره وندی و دکتر سید مهدی ضیاء ضیابری بود. همچنین دکتر سید ابراهیم پورعباس و خانم لیلا کوچکی نژاد به عنوان دبیران اجرایی این همایش فعالیت داشتند . آقای مهدی آخوندی کلور ، خانم ها زهرا کاظم زاده، زهرا حق دوست ، ریحانه جمشیدی و ماریه حسین پور نیز از اعضای کمیته ی اجرایی این همایش بودند.
دکتر وحید منصف کسمایی متخصص طب اورژانس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش در خصوص نقش رهبری پزشکی در مدیریت اورژانس سخنرانی نمود .
دبیرعلمی این همایش با بیان اینکه این همایش برای اولین بار در استان گیلان برگزار می شود گفت : با نگاهی به مدیریت اورژانس از گذشته تاکنون شاهد تغییرات چشمگیری که در این بخش اتفاق افتاده خواهیم بود .مدیریت اورژانس در طول 20 سال گذشته دستخوش تغییرات عمده ای شده و نسب به قبل حرفه ای تر گشته است . آنگاه که از حرفه ای بودن یک متصدی مدیریت اورژانس سخن به میان می آید باید توجه داشت که در کنار دانش کافی در این خصوص بایدبه گونه ای عمل کند که این شغل درآمدزایی داشته باشد .
وی افزود: مطالعات نشان داده اند که مدیران موفق اورژانس واجد دانش تخصص بوده و با دارا بودن مشخصه های کیفی متعدد مدیریت اورژانس را به نحو تاثیرگذار انجام می دهند . چند دهه قبل افرادی که در سطوح مختلف مدیریت اورژانس مشغول بودند حتی مدرک دانشگاهی نداشتند و در صورت داشتن مدرک نیز مدرکی مرتبط با اورژانس را دارا نبودند .
این متخصص طب اورژانس با تاکید بر این نکته که برای تربیت مدیران موفق اورژانس باید آموزش های مدون و غیرمدون به گونه ای انجام شود که ضمن پیوستگی و تداوم موجب افزایش کیفیت در فعالیت های شغلی گردد و مدرک آکادمیک یا غیرآکادمیک آنان مورد بررسی دقیق قرار گیرد گفت : برای حرفه ای تر نمودن محیط اورژانس استانداردهایی موجود است که لازم است مد نظر مدیران قرار گیرد و از اصول رهبری در شغل خود بهره گیرند . رهبری قابلیت به حرکت درآوردن مردم و سازمان برای رسیدن به اهداف است و در مدیریت اورژانس رهبری همان مهارت های مدیریتی است که منجر به هماهنگی و همکاری می شود .
دکتر منصف تصریح کرد :رهبر باید مسر، هدف یا چشم اندازی را برای مجموعه تحت رهبری خود مشخص کند و مجموعه را برای رسیدن به آن هدف به حرکت درآورد . پایین آوردن زمان انتظار بیماران می تواند یکی از اهداف اولیه در مدیریت اورژانس باشد .
دبیرعلمی همایش مدیریت اورژانس رهبری را هنری دانست که باید در طول زمان فراگرفته شود و گفت : به تجربه دریافته ایم که پزشکان با مفهوم و پذیرش رهبری در محیط کار مشکل دارند زیرا اصولا برای کار انفرادی تربیت شده اند اما رهبری کار دسته جمعی را توصیه می کند با این حال در میان پزشکان نمونه هایی از رهبران بسیرا موفق نیز دیده می شود . Max Rosenheim و چالمرز از جمله ی این رهبران موفق هستند .
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد : مدیریت و رهبری اورژانس علاوه بر خصوصیات ذاتی به آموزش آکادمیک و مداوم نیز نیاز دارد .
دکتر پیمان اسدی استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص طب اورژانس به عنوان دومین سخنران این همایش به موضوع طراحی فضای فیزیکی اورژانس پرداخت . دکتر اسدی گفت : مهمترین اصل در تریاژ معماری این است که فضاهایی درمانی در اورژانس باید از عملکرد آن تبعیت کند.بیمار پس از ورود به اورژانس در امتداد مسیری که بر اساس حدت مشکلات بیمار طراحی شده، حرکت می کند یعنی اگر مشکل جدی ندارد به قسمتی هدایت می شود که از ورودی فاصله بیشتری دارد و انتهای این مسیر به اتاق انتظار بخش اورژانس ختم می شود.در واقع ورودی اورژانس محل ارایه اتاق احیا می باشد.
وی به گام های ضروری در طراحی یک بخش اورژانس اشاره و تصریح کرد : تعیین اهداف کلی و ویژه بخش جدید ، تعیین معمار، آماده کردن طرح عملیاتی اورژانس،تعیین محدودیت های قانونی و مستندات نیازسنجی،تعیین طرح نموداری و تعیین بودجه مورد نیاز از جمله این گام های ضروری است .
این متخصص طب اورژانس در ادامه به طراحی بخش های حاد در اورژانس پرداخت و گفت : امکان مشاهده دائم بیماران توسط پرسنل درمانی،استقرار بیماران به صورت شعاعی به دور ایستگاه مرکزی پرستاری آنچان که ارتفاع سکوی ایستگاه مرکزی کمتر از 40 اینچ(101 سانتی متر) نباشد،جدا کردن فضاهای بستری با درهای شیشه ای کشویی یا دیوارهای انعطاف پذیر تاشو با امکان باز شدن تا عرض 5 فوت (152 سانتی متر) و امکان عبور کردن یک برانکارد با عرض 30 اینچ (76 سانتی متر) به همراه یک نفر از کارکنان از جمله مواردی است که در طراحی بخش های حاد باید رعایت شود .
دکتر سید مهدی ضیاء ضیابری متخصص طب اورژانس دیگر سخنران این همایش مدیریت اورژانس شلوغ را موضوع سخنرانی خود قرار داد و گفت : تقریبا هر آنچه روزانه در بیمارستان رخ می دهد در بخش اورژانس نیز اتفاق می افتد. اورژانس درب اصلی بیمارستان است ، به همین دلیل بخش اورژانس اولین بخش بیمارستان است که با مشکلی به نام ”ازدحام بیمار“ مواجه است. ازدحام مشکلی بیمارستانی است که خود را در بخش اورژانس نشان می دهد. بنابراین راه حل ها را باید در سطح بیمارستان جستجو کرد.
وی خاطرنشان کرد: در وضعیت هایی که بخش اورژانس با ازدحام بیمار مواجه می شود، مستند سازی دامنه ی مشکل در سطح بیمارستان بسیار ضروری است. با این کار، بهتر می توان مدیران را متقاعد کرد که تلاش خود را برای ایجاد تغییرات لازم در روش مدیریت بیماران بستر ی بکار بندند تا از این راه بتوانند کیفیت خدمات بخش اورژانس را ارتقا بخشند.
سخنران دیگر این همایش دکتر بهزاد زهره وندی متخصص طب اورژانس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود .وی به موضوع واحد تحت نظر و درمان سرپایی در اورژانس پرداخت . دکتر ظهره وندی با اشاره به مطالعات انجام شده گفت : 20 تا 60 درصد بیماران مراجعه کننده به اورژانس خیلی پیچیده و بد حال نیستند و می توانند در یک مکان تعبیه شده در اورژانس درمان شوند که باعث عدم ایجاد ازدحام در اورژانس شوند و هم رضایت مندی در اورژانس بالا رود.
لذا در اورژانس بیماران با شرایط جسمانی بهترتوسط تریاژ به اتاق Fast tract منتقل می شوند که با سرعت بیشتر درمان مورد نیاز انجام میشود و ماندگاری بیمار در اورژانس کمتر می شود و خدمات با سرعت بیشتر انجام می شود واز لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر می باشد.
وی در ادامه به ملزومات واحد تحت نظر اشاره کرد و افزود: به ازای هر 10 هزار ویزیت که در بخش اورژانس انجام می شود یک تا دو تخت تحت نظر نیاز داریم . مساحت هر کدام از فضاها باید 100 فوت مربع باشد . ایستگاه پرستاری باید در مرکز باشد . همچنین در بخش مربوط به نیروی انسانی واحد تحت نظر باید گفت که به ازای هر 1500 تا 3000 بیمار واحد نظر به یک پزشک فول تایم نیاز داریم و به ازای هر 4 تخت مانیتور دار به یک پرستار نیازمندیم .
وی در پایان تصریح کرد : در حال حاضر خدمات تحت نظر به عنوان یک عنصر تعیین کننده در نظام سلامت عمل می کند و دیگر اورژانس از اتاق اورژانس به بخش اورژانس تبدیل شده است .
دکتر هاشم پورشفیعی متخصص طب اورژانس سخنران پایانی این همایش بود که به موضوع مرگ در اورژانس پرداخت . وی گفت: مرگ در بخش اورژانس یک تجربه شایع برای کارکنان است. باید آگاهی در مورد نیاز به برخورد تو ام با حساسیت نسبت به بازماندگان افزایش یابد این کار با ارائه اطلاعات بیشتر به همراهان، حضور خانواده بیمار در اتاق احیاء و ارائه اطلاعات و توصیه های پس از مرگ حاصل می شود.این متخصص طب اورژانس تصریح کرد : مرگ ناگهانی و غیر منتظره، فشار روانی وارده را افزایش می دهد. بنابر این باید در بخش اورژانس یک پاسخ سازماندهی شده بر اساس تکنیک های بازگویی استرس ناشی از بحران برای کارکنان موجود باشد.
گفتنی است در این همایش که دارای امتیاز بازآموزی بود 152 نفر از طریق سامانه ی یکپارچه آموزش مداوم پزشکی مرکز تحقیقات تروما جاده ای ثبت نام نموده بودند .
نظر دهید